Lille kanin

Medlemsblad nr 1 Reumatikerföreningen Södertälje Våren 2016

Ordförande har ordet

Vi i styrelsen har nu planerat vårens medlemsaktiviteter och vi hoppas att du kommer att hitta något som är av intresse. Varmt tack till er medlemmar som har kommit med så många bra förslag på aktiviteter. Vi hinner förstås inte genomföra alla förslag under detta år, men de är noterade och vi kommer att använda oss av dem i vår planering framöver.

Under året kommer vi att vidareutveckla samarbetet med övriga föreningar i HSO, vilket innebär att vi i föreningen får fler aktiviteter att välja bland, samt att vi på så sätt förhoppningsvis får fler deltagare till våra egna aktiviteter.

Håll dig uppdaterad om föreningens aktiviteter på vår hemsida www.sodertalje.reumatikerforbundet.org Hemsidan, tillsammans med vår Facebooksida, Reumatikerföreningen Södertälje, uppdateras kontinuerligt.

Varmt Välkommen!

Jag hoppas att vi ses på våra aktiviteter.

Lena Klaesson

Föreningens aktiviteter våren 2016:

Rörelseaktiviteter

Reumatikerbad

Torsdagar kl 16.00 och fredagar kl 08.00 i Korpens lokaler i Bergvik.

Kostnad: 810 kr för hela vårterminen.

Vid intresse kontakta Cecilia Johansson 070 – 259 00 96 eller

Paraffinbad och handgymnastik för värkande händer

Torsdagar kl 10.00 – 11.00 i Allaktivitetshuset Barrtorpsv 1A, Södertälje. Kostnad 20 kr per tillfälle. Ledare Ingrid och Janne Jonsson. För information ring Janne 08-550 861 10 eller mobil 070-250 84 03.

Medicinsk yoga

Start tisdagen den 9 febr kl 14.00 – 15.30 i Strokeföreningens regi. Plats: Bojen, Allaktivitetshuset Barrtorpsv 1A, Södertälje. Pris 600,-/10 ggr för ej medlemmar, 400,-/10 ggr för medlemmar. Ledare Anki Nordström, Träningsverket. Vid intresse kontakta Lena Klaesson eller 070 – 728 24 15.

Stavgång

Torsdagar kl 11.00 under våren, samling vid Allaktivitetshuset Barrtorpsv 1A, Södertälje. Kontakta Marianne Lindblad för mer information, telefon 08-551 738 06.

Cirklar

Matlagningscirkel, vid intresse kontakta HSO:s kansli eller 08-550 300 84.

Datakurs/cirkel, vid intresse kontakta HSO.s kansli  eller 08-550 300 84.

Föreningen samarbetar med ABF i Södertälje/Nykvarn

Tips från styrelsen för dig som är intresserad av div föreläsningar: Läs i ABF Avisan som kommer med posten, där finns tips om olika föreläsningar i ABF:s regi.

Övrigt:

Mars

Föreläsning om Hjälpmedel tisdagen den 15 mars kl 17.00 – 19.00. Fika serveras från kl 16.30. (Gratis för medlemmar, självkostnadspris 20,- för icke medlemmar.)

Carina Kullander, Telge Rehab, kommer och föreläser för oss och informerar om vilka Hjälpmedel som finns att tillgå. Plats: Allaktivitetshuset Barrtorpsv 1A, Södertälje, lokal Bojen. Varmt Välkommen till denna intressanta och informativa föreläsning!

OBS! Anmälan senast fredagen den 11 mars till Lena Klaesson eller 070 – 728 24 15.

Bussresa till Lars Lerins konst, Karlstad, lördagen den 9 april.

Avresa från Södertälje Torg kl 07.30. Färden går via Närke mot det undersköna landskapet Värmland där vi under förmiddagen kommer fram till Karlstad som är dagens mål. Lars Lerin anses av många vara Nordens främsta akvarellmålare och är i år mer aktuell än någonsin både i radio och tv. Han har dessutom gett ut över 50 egna böcker med text och bild. I det tidigare danspalatset Sandgrund har han skapat en permanent konsthall och här får vi en guidad visning innan vi går runt och betraktar på egen hand. Lars Lerin medverkar inte själv vid visning.

Efter detta besök väntar Brunchbuffé i närliggande Värmlands Museum Kök och Café kl 14.00. Här finns ett flertal varma rätter att välja bland samt kallskuret av olika slag, nybakat bröd, stor salladsbuffé och dessert. Vi beräknas vara åter i Södertälje kl 19.00.

Pris inkl bussresa, entré och guidad visning av Sandgrund och Brunchbuffé på Värmlands museum Kök och Café, vid minst 20 anmälningar:

725,-/medlem i Reumatikerföreningen Södertälje och 915,-/person för icke medlem. Vid minst 30 och 40 anmälningar blir priset lägre.

OBS! Kort anmälningstid då vi måste meddela bussbolaget i god tid hur många vi blir!

Sista anmälningsdag: 2016-03-04. Anmälan är bindande. Anmälan till Cecilia, eller 070 – 259 00 96. Betalning efter bekräftelse att plats erhållits samt summa att betala till pg 441 54 18 – 5, skriv ditt namn och Bussresa Lars Lerin då du gör inbetalningen.

Som medlem är du alltid försäkrad till och från och under alla aktiviteter genom Folksam.