Dagsresa till Göta Kanal, lördagen den 26 maj

Avresa från Södertälje Torg (vid kyrkan) kl.08.30. Kom i god tid!

Vi åker mot trakterna av Linköping och kommer till Ljungsbro där Cloetta har sin fabriksförsäljning av choklad och där finns fullt sortiment av Cloetta Fazers produkter.
Vi kör därefter en kort sträcka till Brunneby Musteri som ligger mycket vackert intill Göta Kanal. Här har man i över 65 år på olika sätt tagit vara på granngårdarnas frukter och bär och i gårdsbutiken har vi möjlighet till inköp av deras produkter.

Så väntar då dagens höjdpunkt! I Borensberg väntar båten vid kajen för att ta oss med på en tur till Berg utmed Göta Kanal. Avgång 14.00. Under ca 3.5 timmar får vi uppleva de vackraste bitarna av Göta Kanal. Under båtresan serveras vi även lunch.

Kanalen färdigställdes och invigdes år 1832 efter 23 års intensiva byggnasarbeten.
Byggnadsledare var Baltzar von Platen – tyvärr fick han inte uppleva sitt livsverk till slut – han avled nämligen 1829.

Vi kommer att passera totalt 9 slussar, varav den i Borensberg är Östergötlands enda handdrivna sluss. Kanalen bjuder här på sina bästa sidor med levande landsbygd samt hus och byggnader från 1700 och 1800-talen. En alldeles speciell upplevelse är när vår båt passerar akvedukten vid Ljungsbro, en av Sveriges två akvedukter. Vi avslutar båtturen med slusstrappan i Berg och på kajen väntar bussen för att ta oss tillbaka till hemorten igen.
Utmed vägen stannar vi med möjlighet till busskaffe. Beräknad hemkomst ca 20.00.

Pris för resan är 590,-/person för medlemmar och 990,-/person för icke medlemmar.
I priset ingår:
• Bussresa
• Båttur på Göta Kanal, Borensberg – Berg
• Lunch (kött) ombord på båten – dryck ingår ej
• Stopp vid Cloettas fabriksförsäljning och Brunneby musteri

Anmälan senast den 20 april till:
Gun Williamsson tel. 0760-497492 e-post gun.williamsson@bahnhof.se

Ange om du äter kött, vegetariskt eller fisk

Anmälan är bindande.
OBS! Begränsat antal platser. Först till kvarn gäller.

Betalning efter bekräftelse att plats erhållits till Föreningens PlusGiro 441 54 18 - 5

Varmt Välkommen!